Jeg fik i går uvarslet besøg af skorstensfejeren. Han var hos os 8 minutter og foretog den årlige skorstensfejning. Stemningen var venlig og afslappet, og alt var i orden.
Han gav mig dog ikke regningen. Den fandt jeg om aftenen i postkassen. Et maskinskrevet indbetalingskort 597,91 kr. til et anonymt regningskontor.
Dvs. 600 kr for 8 minutters arbejde. Hvorfor fik jeg ikke regningen, da han var inde hos mig?
Måske skorstensfejeren skulle se at komme væk i tide, før jeg blev klar over beløbet, og den anonyme opkrævningsmetode.
Jeg kan nemlig ikke se, hvem der egentlig har sendt mig regningen. Jeg går ud fra, at det er Lejre Kommunes autoriserede skorstensfejerfirma v. Tom Skovgård.
600 kr. for 8 minutters arbejde. Det er vist dyrere end hos tandlægen.
Jeg kan se, at skorstensfejeren kommer her og der i på forskellige tidspunkter i mit kvarter. Mon det var muligt med lidt rationel arbejdsplanlægning? Og lidt SMS service?
Og især: Hvornår bliver der reel mulighed for at vælge firma og pris? Jeg ved, der i teorien er gennemført frit valg. Men det kniber meget i praksis. Markedet er vist delt mellem en række reelt monopolhavende skorstensfejermestre.
Det smarte monopol og de horrible priser er det noget svært at leve med.
Mon kommunen kan hjælpe os lidt på til et moderne frit marked på dette område?